Google+ Followers

Ahad, Julai 22, 2012

Ramadhan..

salam..salam ramadhan..salam ramadhan untuk semua yang singgah di blog ni. ramadhan menjelma lagi.rasa,masa tu pantas dan sangat laju berjalan.mungkin selaju ktm @erl yang terlalu laju di jepun. ada banyak peristiwa dan kenangan di sebalik peristiwa ramadhan nie.salah satunya adalah tentang kelebihan malam lailatulqadar,turunnya Al-quran dan ramadahan adalah bulan sebaik-baik bulan bagi orang yang beragama islam. sepanjang 11 bulan, mungkin kita sebagai seorang hamba yang lemah dan sentiasa diuji dengan ujian dan dugaan daripada syaitan dan juga hawa nafsu,seringkali gagal dan tewas dengan ujian tersebut.lantas mengambil keputusan yang terburu-buru, menyusahkan diri sendiri dan juga orang lain.mungkin, ramadhan adalah bulan yang sebaik-baiknya untuk kita perbaiki diri dan kesilapan kita sepanjang 11 bulan.tanpa kita sedar, ada insan @ orang yang terguris dengan diri kita. ramadhan adalah bulan terbaik untuk kita belajar dan berusaha untuk memperbaiki kelemahan dan kekurangan diri.bulan yang terbaik untuk kita belajar bermuhasabah diri.bulan yang terbaik untuk kita berubah dan membina sesuatu yang baru sebagai seorang hamba Allah yang mungkin lebih baik dari sebelum itu. memaafkan seseorang dan kesalahan manusia adalah perkara yang amat memerlukan sebuah kekuatan..bukan mudah bagi seseorang manusia yang dirasakan dianiaya,dihina,dikutuk@ apa sahaja oleh manusia biasa dapat dan mampu untuk memaafkan kesalahan sesama manusia.tapi, ganjaran pahala kemaafan itulah sebenarnya amat bermakna.memaafkan disebabkan rasa penghambaan..memaafkan disebabkan rasa lemah dengan diri sendiri.kerna, manusia hanyalah hamba biasa dan yang berkuasa disebalik semua ini adalah Allah yang Maha Pengampun dan Maha Penyanyang.Mungkin diciptakan ujian dan dugaan untuk menguji sejauh mana keimanan dan ketaqwaan seseorang hamba.adakah hamba tersebut mampu untuk lalui semua nya.ia, kadangkala,manusia tewas dengan ujian tersebut. namun,atas rasa iman yang sedikit,manusia tersebut mengakui bahawa Allah la sebaik-baik tempat pengabdian..Allah sebaik-baik tempat mengadu dan memohon keampunan..moga ramadhan yang dilalui kali ini, memberikan sesuatu yang amat bermakna kepada diri..memberikan motivasi dan penghambaan kepada Yang Maha Esa.maaf,andai kemaafan itu terlalu payah dan susah untuk diberikan..tapi,akhirnya,kemaafan tetap akan diberikan. semoga ia menjadi pedoman dan peringatan untuk insan diluar sana.semoga ramadhan adalah tempat yang mampu menjadi benteng dan pagar untuk memperbaiki semua kesalahan sebelum 11 bulan itu.amin..

Ahad, Julai 08, 2012

sebuah perjalanan ii

salam..semoga semuanya sentiasa dalam rahmat Allah dan sihat sejahtera.. sebenarnya, xde benda dan perkara pun untuk ditulis di dalam blog ni. maybe just sebuah perjalanan dan pengalaman hidup.. dulu,seseorang takkan mudah untuk jadi senang dan mudah berbanding sekarang jika bukan seseorang itu pernah merasai sesuatu yang dapat mengubah diri dan hidupnya sekarang.. jika dulu, seseorang itu terpaksa menghadapi kesusahan dan kepayahan untuk meneruskan dan mencipta sebuah kehidupan yang selesa untuk masa kini.. semuanya berubah atas sebab pengalaman..pengalaman menjalani hidup yang benar-benar susah dan payah..kini, perjalanan dan usaha yg dilakukannya berhasil dan berjaya.. erti tidak pernah kenal makna putus asa, telah berjaya mengubah hidup.. biar melalui jalan yang berliku dan getir..namun, perjalanan itulah yang mematangkan dirinya.. namun, jika semua itu telah berjaya ditempuh dan sekali lagi dia diuji dengan sesuatu yang tidak mampu untuk dihadapi..ujian itu benar-benar mematahkan diri dan kehidupan seseorang.. cukup lama dan sangat lama masa yang diambil untuk dia jadi dirinya seperti dulu.. walau rasa seolah-olah tak mampu untuk tempuh, tapi itulah kenyataan yang harus dia lalui.. kini, dia belajar untuk bangun..belajar untuk berdikari..belajar untuk jadi tabah dan kuat seperti dulu..walau nyawanya terseksa..nafasnya seakan-akan berhenti, tapi dia mesti untuk bangun..mengharap sesuatu yang tidak pasti..mengharap sesuatu yang pernah di impikan dulu menjadi realiti..dia akan terus hidup..walau hidupnya kini tidak seceria dan sebahagia seperti dulu.. mungkin suatu masa, doanya akan dimakbulkan..kerana Yang Berkuasa atas Segalanya Hanyalah Allah diatas sana.

Selasa, Julai 03, 2012

perjalanan sebuah hidup

salam..jujurnya tiada apa yang mengembirakan hati dan diriku saat ini..cukuplah, aku mampu dan terus hidup..mungkin benar kata orang dan setengah orang, cinta boleh membutakan seseorang dan cinta juga boleh membuat seseorang menjadi gila, kurang siuman dan akan bertindak luar kawalan.bagi aku, semua orang pernah dan ade pengalaman bercinta, putus cinta dan dikecewakan.Tapi ingat, bukan mudah dan senang untuk seseorang melupakan insan yang benar-benar dia sayang.Ia mengambil banyak masa dan tahun mungkin seseorang itu tidak mampu untuk terima manusia atas kesalahan yang di lakukan oleh seorang manusia.sama ada secara sengaja@ tidak sengaja.. Bagi aku, senang je..setengah orang mampu dan boleh terima kesalahan dan kesilapan orang lain.tapi, tak semua orang mampu untuk terima kesilapan dan kelemahan seseorang. hidup adalah sebuah perjalanan.sama ada kuat atau tabah seseorang tu, dia je yang mampu tentukan.seperti sebuah tanggungjawab. Tanggungjawab terhadap diri sendiri, keluarga,masyarakat dan juga yang paling penting kepada pencipta. Ada kala, manusia menyatakan tanggungjawab itu seperti bebanan yang terpaksa dipikul diatas bahu mereka. sama ada mereka suka@ tidak itu lah beban yang mereka terpaksa pikul. Tapi, ketahuilah sejak manusia di alam ruh lagi, manusia telah berjanji dan membuat perjanjian tersebut dengan Yang Maha Esa untuk melaksanakan dan menunaikan Janji yang telah diperintahkan. Hanya manusia yang mampu memegang janji dan amanah tersebut. Tiada makhluk dan ciptaan yang sangup untuk memegang Janji dan Amanah melainkan MANUSIA..