Google+ Followers

Ahad, Disember 08, 2013

2 qayyim


Salam..hari nie, nak cerita pulak tentang anak muridku dan juga guru kelasnya. tahun ni, aku menjadi guru kelas untuk pelajar tingkatan 2. kelas tu diberi nama dengan kelas 2 qayyim, nama kelas dekat sekolah yang aku mengajar ni semuanya merupakan nama sahabat dan nama-nama khalifah yang terkenal di dalam islam.Mungkin, ia adalah salah satu cara untuk menerapkan juga gaya dan konsep islam di dalam kelas tersebut. Aku mempunyai pelajar seramai 22 orang iaitu terdiri daripada pelajar lelaki dan perempuan, namun di pertengahan tahun, seorang anak murid ku telah pindah sekolah dan kini ia tinggal 21 sahaja. As a guru kelas, banyak perkara dan tugas sebenarnya kena buat cam tanda kehadiran pelajar tiap-tiap hari, mengetahui tentang sikap dan perangai anak murid,mengenalpasti ibu bapa pelajar tersebut, menjaga kebersihan dan susun atur keceriaan kelas tersebut sepanjang tahun.Tapi, tahun ni, aku sangat sibuk dengan bermacam jawatan yang ku pegang dan urusan yang diamanahkan ole pihak sekolah. Mungkin, kadang-kadang, anak muridku beranggapan yang aku tidak sayangkan mereka..jauh sudut hati, i'm love them so much.cuma tak nak tunjuk je..ha3... Macam-macam yang berlaku sepanjang aku menjadi guru kelas ni, tapi yang amat memberikan pengalaman dan memori adalah bila manan mereka menyambut hari lahirku secara kejutan dan memberikan ku hadiah yang amat bermakna sewaktu jamuan akhir tahun berlangsung..speechless sangat2..ye la, dapat 2 buah kek dan juga hadiah handphone daripada pelajar.Mungkin kerana kesibukan waktu dan ruang yang terhad membataskan ku untuk meluangkan masa bersama mereka.Tapi, akhir tahun aku berusaha meluangkan waktu untuk bersama-sama mereka dalam setiap acara dan aktiviti yang pihak sekolah lakukan. Sewaktu hari karnival, iaitu penutup hari ko-kurikulum,untuk kategori boria bagi pelajar perempuan, kelas 2 qayyim telah mendapat johan.Bagi aku, anak-anak murid aku kreatif, bijak dan berani kerana mereka berjaya menghasilkan boria yang sangat kreatif dan kena dengan keadaan kelas 2 qayyim. Manakala, untuk pelajar lelaki pula bagi kategori coral speaking kelasku mendapat nombor 3. however, bagi aku mereka memang berbakat.nie adalah beberapa buah gambar sewaktu bersama mereka

Sabtu, Disember 07, 2013

kenduri kahwin


Salam..selamat sejahtera..kali nie tajuk tentang kenduri kahwin..ha3..maklumlah,dah masuk bulan 12 dan bulan cuti sekolah, maka ramailah yang melakukan majlis kenduri kahwin. Alhamdulilah,bertambah lah umat nabi muhammad dan khalifah di atas muka bumi ini. Bercinta lama-lama pun, xelok jugak sebenarnya sebab datang banyak fitnah dan dosa. Untuk tahun ni, banyak jugak majlis kenduri kahwin kawan yang aku sempat untuk pergi. kawan sekolah rendah, menengah, kawan di tempat kerja dan juga kawan sewaktu belajar di universiti. Menyentuh tentang perkahwinan ni, ada beberapa perkara yang perlu di ambil berat dan di pandang serius oleh masyarakat sebenarnya. Yang Paling penting adalah tentang kemampuan untuk melaksanakan majlis tersebut bagi kedua-dua belah pihak. Bak kata pepatah melayu " ukur baju di badan sendiri"..memanglah kahwin hanya sekali,namun jika hanya mengikut kehendak dan juga orang di sekeliling,adakah kita mampu sebenarnya untuk melakukan majlis tersebut dengan kadar jumlah pendapatan yang kita miliki sekarang. Walau berkahwin hanya sekali, namun bukan kemegahan dan juga kecantikan itu yang diambil kira di dalam islam memadailah dengan bersederhana dan lafaz ijab kabul itu sebenarnya sudah cukup. Islam pun tidak menggalakkan umatnya bermegah, membazir dan berhutang untuk melakukan sesuatu yang gah di majlis perkahwinan tersebut. Bila banyak melakukan pembaziran, maka hilanglah keberkatan dan rahmat di sebalik perkahwinan itu. kerana asal dan tujuan di wajibkan seseorang itu berkahwin adalah untuk berkasih sayang sesama manusia lelaki dan perempuan dengan cara yang halal dan melalui perkahwinan yang sah.Juga, perkahwinan itu dilakukan supaya menghindarkan diri daripada zina dan perkara yang terlarang di sisi islam... ha.soalan cepu emas yang kena tanya, bila nak kahwin?dan bila diskeolah jua, ramai jugak anak murid yang tanya tentang soalan tersebut...jawapan yang aku selalu jawab kepada anak-anak murid, " tolong doakan saya untuk jumpa lelaki yang dapat terima saya seadanya, jodoh pertemuan tu di tangan Allah, manusia hanya merancang dan sebaik rancangan adalah daripada Allah yang Maha Esa". if dalam exam, mesti dapat markah tinggi sebab menepati soalan...ha3..