Khamis, November 24, 2011

Pilihan hidup..

salam..alhmadulilah, akhirnya aku berkesempatan untuk mengupdate blog nie yg telah sekian lama aku tinggalkan disebabkan aku sibuk mengajar..dan sekarang, aku tengah bercuti..hi3..walaupun cuti, aku bosan sebenarnya..dah biasa duk wat kje dan gi sekolah mengajar kan..tu yg jdi cam tu..

Alhamdulilah,sometimes kita tak tahu kan ade hikmah disebaliknya..sebab semuanya perancangan dan kuasa ALLAH..tibe2 aku nak berbicara soal Pilihan dan juga keputusan untuk membuat pilihan..bukan sekadar pilihan untuk memilih calon isteri@suami@ untuk sambung belajar@ kerja, but dalam hidup ni kite semua akan sentiasa memilih dan membuat keputusan..

Percaya dekat Qada'dan Qadar Allah serta ketentuannya?Itulah perkara yang aku dan juga semua umat islam wajib pegang dan percaya kan..tdi,aku mendapat offer untuk bekerja sebagai mengajar komputer kepada kanak-kanak di bawah projek Kerajaan di dalam projek "jalur lebar" under TM..gaji boleh tahan serta dekat dengan rumah..dulu, aku susah sangat nak carik kje, tbe2 sekarang nie rezeki datang bergolek2..Alhamdulilah, mungkin ALLAH mendengar doa aku setiap hari dan juga keberkatan solat sunat dhuha.. Antara kelebihan solat sunat dhuha adalah, dimurahkan rezeki,jiwa dan diri kita akan sentiasa tenang serta lebih kuat dan bertenaga sekiranya kita sedang sibuk bekerja..jadi, hampirkanlah diri kita seketika di waktu bekerja untuk memohon pertolongan dari Yang Maha Esa..

Kat sini jugak, aku ingin berkongsi sedikit amalan sunat yang mungkin dapat menambahkan kekuatan jiwa,hati dan nurani iaitu dengan membaca AL-MA'SURATH"..ia adalah zikir, salawat serta doa yang sangat baik untuk kita kerana kita boleh membacanya di waktu pagi dan petang.. banyak fadhilat daripada bacaan MA'SURATH nie...Walau ape pun, perkara utama yang mesti kita lakukan adalah kita kena usaha, ikhtiar untuk mencari dan mendapatkan sesuatu dulu..dan selepas tu, baru kita bertawakkal kepadanya serta cara yang terakhir adalah kita melakukan solat sunat "istiharah"..hidup kita tak lari dari memilih dan membuat pilihan, semoga dengan buat solat istiharah ni, pilihan yang kita buat adlah betul...

Maaf, andai ape yg aku ingin tuliskan ini ade menyinggung sesiapa sahaja..yang baik datang dari Allah dan yang buruk dari diri aku sendiri..

Renung-renungkan dan selamat beramal..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan