Sabtu, Ogos 18, 2012

Di sebalik ramadhan..

salam..salam ramadhan..dan salam aidilfitri..dah lama aku xupdate blog nie..nie disebabkan aku terlalu sibuk dengan kerja sebagai seorang guru di sekolah yang penuh dengan aktiviti..buat kertas soalan untuk ujian,trial dinniyah dan juga sibuk mengajar.. mungkin kesibukan itu memberikan makna yang amat bermakna buat aku.. Tak lama lagi, nak raya kan..disebalik ramadhan yang mulia ini..terlalu banyak yang aku tempuh..aku merasakan ramdhan kali ini benar2 bermakna buat aku.. Disebalik ramadhan yang mulia ni,aku dapat bina balik diri aku..aku belajar untuk bangun,belajar untuk terus hidup dan mencari nur ramadhan setelah ape yang berlaku..bila aku cerita kat exroomate aku ape yang aku lalui,die sedih dan benar2 terkejut atas ape yang aku hadapi.die tak sangka yang aku boleh jadi tabah dan sekuat cam nie walau aku pernah rasa betul2 lemah..aku pun terketar2 cerita kat die.ni disebabkan dah lama xbersembang dgn die.however, itulah kehidupan. Sekejap Dibawah dan Sekejap Diatas. Allah takkan uji hambanya jika Dia tahu yang hambanya itu tidak mampu untuk lalui dan hadapi ujian tersebut. " LA YU KALLIFULLAH HUNAFSAN ILLA WUS AHA' LAHA MAKASABAT WA ALAIHA MAKTASABAT". SURAH AL-BAQARAH AYAT 238. kadang-kadang,manusia xsangka yang die akan diuji dengan banyak ujian dalam keadaan serentak..di sebalik ramadhan yang mulia ni juga, aku dapat melihat keceriaan seorang ibu yang rindukan seorang anak..kegembiraan jelas terpancar bila mana anak yang tersayang balik ke pangkuan keluarga setelah sekian lama menghilangkan diri.. disebalik ramadhan yang mulia nie,aku berjaya mengubah sesuatu..sesuatu yang mungkin susah untuk dilakukan..ia mengambil masa yang agak lama..mengambil ruang dan mengambil 1001 kekuatan..dan doa adalah penghubung atas semua yang telah berlaku.. semoga, ramadhan yang aku lalui dan ujian yang aku lalui sebelum ramadhan tersembunyi 1001 hikmah dan rahsia disebalik semuanya.Hanya Pada Dia Aku Mohon Perlindungan dan Hanya Pada Dia Aku Memohon Kasih SAyang dan juga Kekuatan.Dia Mampu Mengubah Semuanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan