Isnin, Ogos 15, 2011

temuduga..


salam..salam ramadhan semua..aku pasti dan yakin, kebanyakan kawan-kawan or sape2 je dah pernah dan telah mengalami proses temuduga kan???mcm -mcm pengalaman pernah rasa kan??erm...baru-baru nie, aku berpeluang untuk menghadiri temuduga di Pejabat Pendidikan Daerah Kuala Selangor untuk menjadi guru ganti bagi subjek pendidikan islam bagi tingkatan 3,4 dan 5..

First time dapat panggilan dari ppd tu, rasa cam xpcye dan terkejut..sbb dah lama aku hntr permohonan untuk jdi guru tu, ingatkan xdpt..akhirnya,aku dapat di panggil untuk ditemuduga..pada hari yg ditetapkan, maka aku dengan semangat yg berkobar-kobar pun pergilah ke PPD tu..mule2, aku dtg pgi, tpi kerani tu ckp, waktu ye terpaksa di batalkan kepada waktu petang iaitu 2.30 ptg..so, aku pun balik la ke rumah semula, sbb klu nk tnggu kt situ lme..xtau nak wat ape..

petang tu, aku dtg seperti yg ditetapkan..erm...disebabkan aku ni seorang yg terkejut dan mungkin xprepared, so aku dtg dgn sedikit ilmu dan pengalaman yg ade sewaktu belajar dulu...bile dibenarkan untuk masuk, ayat pertama yg keluar dari mulut ustaz tu adalah " awak lahir jumaat ye? awak orang jawa ye? dan aku pun jawab la ye..ayat-ayat permulaan dan perbualan pertama dengan ustaz tu..segan dan takut sebebnarnye..lps dh sembang sedikit sebanyak untuk memulakan sesi temuduga, maka bermulalah soalan di temuduga yang sebenar..

1) soalan first...berkenaan dengan puasa..klu lah ada sebanyak 12 org islam yg didapati tidak berpuasa dan berbuka puasa di dalam gereja , apakah nasihat dan tindakan yg sewajarnya di lakukan terhadap mereka?

2) soalan kedua: berkenaan tasawuf...bagaimanakah ilmu tawasuf dapat memainkan peranan penting di dalam kehidupan seorang individu?

3) soalan ketiga: berkenaan perbanakan islam .. iaitu riba"..

ketiga-tiga soalan ini, aku jawab mengikut sedikit sebanyak ilmu yg aku telah pelajari di universiti dulu..dan aku dpt rsekan jwpn yg aku berikan just sederhana je..however, aku berjaya temuduga tu..esok, aku di panggil untuk mengajar di sekolah SMKA BESTARI JAYA..

soalan yg bagi aku benar-benar mencabar..walaubagaimanapun, aku mengambil keputusan menolak..ini disebabkan beberapa masalah yg xboleh aku elak.. dan esok jugak, sekali lagi, aku dipanggil untuk pergi temuduga di salah sebuah sekolah agama..

Best sebenarnya, bila diberi soalan yg mencabar minda dan ade sedikit sebanyak pengalaman yang aku dapat bila di temuduga oleh orang yg mahir dan benar-benar faham tentang agama..

so, pesanan untuk semua kawan-kawan dan orang di luar sana, persiapkan lah diri anda dengan bermacam-macam ilmu..duniawi mahupun akhirawi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan